مناقصات مناقصات،سايت مناقصات
|
مركز فرآوري اطلاعات ايران تندر با عنوان پايگاه اطلاع رساني مناقصات كشور جديدترين مناقصه اتصالات را در وب سايت خود ارائه ميدهد . فرصت هاي مرتبط با كسب و كار شما اعم از مناقصه،مزايده،استعلام بها براحتي از دست مي روند اگر براي دريافت جامع ، روزانه ، تفكيك شده و تخصصي آنها اقدامي نكنيد! در بازار فعلي ، مديريت هوشمند و رعايت اصول تجارت را جدي بگيريد ايران تندر يك پايگاه جامع براي يافتن فرصتهاي جديد كسبوكار است. ما با نشر سريع و جامع آگهيهاي مناقصه، مزايده و استعلام بهاء و … به شما كمك ميكنيم در سريعترين زمان بازار هدف خود را شناسايي كنيد. از اين پس ميتوانيد تمامي آگهيهاي منتشر شده مربوط به حوزه فعاليت خود را بصورت دستهبندي شده و در سريعترين زمان ممكن از طريق سايت ، ايميل ، اپليكيشن موبايل،پيام كوتاه،نمابر دريافت كنيد نمونه اطلاع رساني مناقصه اتصالات : مناقصه ۱- تامين اتصالات ارسال روزانه، تخصصي ، جامع و تفكيك شده اطلاعات مرتبط با كسب و كار شما اعم از مناقصه،مزايده،استعلام بها در دو نوبت صبح و عصر جهت اطلاع از مناقصه اتصالات جامع و بروز به سايت ثبت نام در سامانه مناقصات و مزايدات ايران تندر مراجعه نماييد www.irantender.net ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
ايران تندر يك پايگاه جامع براي يافتن فرصتهاي جديد كسبوكار است. ما با نشر سريع و جامع آگهيهاي مناقصه، مزايده و استعلام بهاء و … به شما كمك ميكنيم در سريعترين زمان بازار هدف خود را شناسايي كنيد. از اين پس ميتوانيد تمامي آگهيهاي منتشر شده مربوط به حوزه فعاليت خود را بصورت دستهبندي شده و در سريعترين زمان ممكن از طريق سايت ، ايميل ، اپليكيشن موبايل،پيام كوتاه،نمابر دريافت كنيد جهت اطلاع از پايگاه اطلاعات مناقصات كشور جامع و بروز به سايت ثبت نام در سامانه مناقصات و مزايدات ايران تندر مراجعه نماييد www.irantender.net ۰۲۱۷۷۵۸۲۹۲۴ ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
ايران تندر يك پايگاه جامع براي يافتن فرصتهاي جديد كسبوكار است. ما با نشر سريع و جامع آگهيهاي مناقصه، مزايده و استعلام بهاء و … به شما كمك ميكنيم در سريعترين زمان بازار هدف خود را شناسايي كنيد. از اين پس ميتوانيد تمامي آگهيهاي منتشر شده مربوط به حوزه فعاليت خود را بصورت دستهبندي شده و در سريعترين زمان ممكن از طريق سايت ، ايميل ، اپليكيشن موبايل،پيام كوتاه،نمابر دريافت كنيد جهت اطلاع از سايت مناقصات دولتي جامع و بروز به سايت ثبت نام در سامانه مناقصات و مزايدات ايران تندر مراجعه نماييد www.irantender.net ۰۲۱۷۷۵۸۲۹۲۴ ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
ايران تندر يك پايگاه جامع براي يافتن فرصتهاي جديد كسبوكار است. ما با نشر سريع و جامع آگهيهاي مناقصه، مزايده و استعلام بهاء و … به شما كمك ميكنيم در سريعترين زمان بازار هدف خود را شناسايي كنيد. از اين پس ميتوانيد تمامي آگهيهاي منتشر شده مربوط به حوزه فعاليت خود را بصورت دستهبندي شده و در سريعترين زمان ممكن از طريق سايت ، ايميل ، اپليكيشن موبايل،پيام كوتاه،نمابر دريافت كنيد جهت اطلاع از مناقصات رسمي كل كشور جامع و بروز به سايت ثبت نام در سامانه مناقصات و مزايدات ايران تندر مراجعه نماييد www.irantender.net ۰۲۱۷۷۵۸۲۹۲۴ ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
ايران تندر يك پايگاه جامع براي يافتن فرصتهاي جديد كسبوكار است. ما با نشر سريع و جامع آگهيهاي مناقصه، مزايده و استعلام بهاء و … به شما كمك ميكنيم در سريعترين زمان بازار هدف خود را شناسايي كنيد. از اين پس ميتوانيد تمامي آگهيهاي منتشر شده مربوط به حوزه فعاليت خود را بصورت دستهبندي شده و در سريعترين زمان ممكن از طريق سايت ، ايميل ، اپليكيشن موبايل،پيام كوتاه،نمابر دريافت كنيد جهت اطلاع از سايت مناقصه جامع و بروز به سايت ثبت نام در سامانه مناقصات و مزايدات ايران تندر مراجعه نماييد www.irantender.net ۰۲۱۷۷۵۸۲۹۲۴ ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
مركز فرآوري اطلاعات ايران تندر با عنوان پايگاه اطلاع رساني مناقصات كشور جديدترين مناقصه شعب بانك توسعه تعاون را در وب سايت خود ارائه ميدهد . فرصت هاي مرتبط با كسب و كار شما اعم از مناقصه،مزايده،استعلام بها براحتي از دست مي روند اگر براي دريافت جامع ، روزانه ، تفكيك شده و تخصصي آنها اقدامي نكنيد! در بازار فعلي ، مديريت هوشمند و رعايت اصول تجارت را جدي بگيريد ايران تندر يك پايگاه جامع براي يافتن فرصتهاي جديد كسبوكار است. ما با نشر سريع و جامع آگهيهاي مناقصه، مزايده و استعلام بهاء و … به شما كمك ميكنيم در سريعترين زمان بازار هدف خود را شناسايي كنيد. از اين پس ميتوانيد تمامي آگهيهاي منتشر شده مربوط به حوزه فعاليت خود را بصورت دستهبندي شده و در سريعترين زمان ممكن از طريق سايت ، ايميل ، اپليكيشن موبايل،پيام كوتاه،نمابر دريافت كنيد نمونه اطلاع رساني شعب بانك توسعه تعاون : مناقصه خريد، نصب، راه اندازي، آموزش، گارانتي، تجهيزات توسعه مركز زيرساخت كليد ارسال روزانه، تخصصي ، جامع و تفكيك شده اطلاعات مرتبط با كسب و كار شما اعم از مناقصه،مزايده،استعلام بها در دو نوبت صبح و عصر جهت اطلاع از مناقصه شعب بانك توسعه تعاون جامع و بروز به سايت ثبت نام در سامانه مناقصات و مزايدات ايران تندر مراجعه نماييد www.irantender.net ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
مركز فرآوري اطلاعات ايران تندر با عنوان پايگاه اطلاع رساني مناقصات كشور جديدترين مناقصه اسكراپر را در وب سايت خود ارائه ميدهد . فرصت هاي مرتبط با كسب و كار شما اعم از مناقصه،مزايده،استعلام بها براحتي از دست مي روند اگر براي دريافت جامع ، روزانه ، تفكيك شده و تخصصي آنها اقدامي نكنيد! در بازار فعلي ، مديريت هوشمند و رعايت اصول تجارت را جدي بگيريد ايران تندر يك پايگاه جامع براي يافتن فرصتهاي جديد كسبوكار است. ما با نشر سريع و جامع آگهيهاي مناقصه، مزايده و استعلام بهاء و … به شما كمك ميكنيم در سريعترين زمان بازار هدف خود را شناسايي كنيد. از اين پس ميتوانيد تمامي آگهيهاي منتشر شده مربوط به حوزه فعاليت خود را بصورت دستهبندي شده و در سريعترين زمان ممكن از طريق سايت ، ايميل ، اپليكيشن موبايل،پيام كوتاه،نمابر دريافت كنيد نمونه اطلاع رساني مناقصه اسكراپر : استعلام بها خريد تيغه اسكراپر ارسال روزانه، تخصصي ، جامع و تفكيك شده اطلاعات مرتبط با كسب و كار شما اعم از مناقصه،مزايده،استعلام بها در دو نوبت صبح و عصر جهت اطلاع از مناقصه اسكراپر جامع و بروز به سايت ثبت نام در سامانه مناقصات و مزايدات ايران تندر مراجعه نماييد www.irantender.net ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
فرصت هاي مرتبط با كسب و كار شما اعم از مناقصه،مزايده،استعلام بها براحتي از دست مي روند اگر براي دريافت جامع ، روزانه ، تفكيك شده و تخصصي آنها اقدامي نكنيد!
ايران تندر يك پايگاه جامع براي يافتن فرصتهاي جديد كسبوكار است. ما با نشر سريع و جامع آگهيهاي مناقصه، مزايده و استعلام بهاء و ... به شما كمك ميكنيم در سريعترين زمان بازار هدف خود را شناسايي كنيد. از اين پس ميتوانيد تمامي آگهيهاي منتشر شده مربوط به حوزه فعاليت خود را بصورت دستهبندي شده و در سريعترين زمان ممكن از طريق سايت ، ايميل ، اپليكيشن موبايل،پيام كوتاه،نمابر دريافت كنيد نمونه اطلاع رساني مناقصه اطفاي حريق : استعلام بها مواد و تجهيزات اطفاء حريق ارسال روزانه، تخصصي ، جامع و تفكيك شده اطلاعات مرتبط با كسب و كار شما اعم از مناقصه،مزايده،استعلام بها در دو نوبت صبح و عصر جهت اطلاع از مناقصه اطفاي حريق جامع و بروز به سايت ثبت نام در سامانه مناقصات و مزايدات ايران تندر مراجعه نماييد ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
عيدي خودتون رو از ايران تندر بگيريد! 🌟 شرايط باور نكردني جشنواره عيدانه ايران تندر 🎉 410 هزار تومان بن اعتبار هديه سرويسهاي اطلاع رساني مناقصات و مزايدات 💡 فرصت هاي مرتبط با كسب و كار شما اعم از مناقصه،مزايده،استعلام بها براحتي از دست مي روند 💡 اگر براي دريافت جامع ، روزانه ، تفكيك شده و تخصصي آنها اقدامي نكنيد! 📞 : 09198101572 📞 : 02177582924 🌐 : https://irantender.net/frm/form1.php ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
مناقصه محدود سازمان هاي دولتي براي انعقاد قراردادهاي خود ، موظفند كه تشريفاتي را انجام دهند تا مصلحت عموم شهروندان حفظ شود . يكي از اين تشريفات ، لزوم برگزاري مناقصه در مواردي است كه در قانون مشخص شده است . اما بر اساس قانون ، مناقصات دولتي را مي توان به دو نوع مناقصه عمومي و مناقصه محدود تقسيم بندي كرد . در مناقصات محدود ، سازمان دولتي صرفا مناقصه را ميان برخي از پيمانكاراني كه صلاحيت آنها به تاييد رسيده است برگزار مي كند در قانون برگزاري مناقصات ، احكام مربوط به مناقصات دولتي بيان شده است . بر اساس ماده 2 اين قانون ، " مناقصه فرايندي است رقابتي براي تامين كالاها و خدمات مورد نظر كه موضوع معامله به مناقصه گري كه كمترين قيمت متناسب را پيشنهاد كرده باشد واگذار مي شود " . ـ مناقصه عمومي : مناقصهاي است كه در آن فراخوان مناقصه از طريق آگهي عمومي به اطلاع مناقصهگران ميرسد . ـ مناقصه محدود : مناقصهاي است كه در آن به تشخيص و مسؤوليت بالاترين مقام دستگاه مناقصه گزار ، محدوديت برگزاري مناقصه عمومي با ذكر ادله تأييد شود . بر اين اساس ، مناقصه محدود هم مانند مناقصه عمومي است ، با اين تفاوت كه در مناقصه محدود ، اداره يا موسسه دولتي ، مناقصه را بين عموم مردم ترتيب نمي دهد . بلكه به اختيار خود ، اشخاصي را كه براي شركت در مناقصه مناسب تشخيص مي دهد انتخاب كرده و صرفا مناقصه را ميان آنها برگزار مي كند . برگزاري مناقصه محدود پس از آن ، سازمان دولتي با توجه مشخصات مناقصه گران ، تجريه آنان ، تضمين كيفيت كالا ها و خدمات ، حسن سابقه و توان مالي آنها براي انجام كار مورد نظر ، فهرستي از مناقصه گران مورد تاييد خود را تهيه كرده و مناقصه را صرفا ميان آنان ترتيب مي دهد كه به چنين مناقصه اي مناقصه محدود گويند براي تشخيص صلاحيت، كميسيوني مركب از سه نفر عضو، كه بنا به اقتضاي تخصص و آگاهي، از طرف وزير يا رئيس موسسه، انتخاب خواهند شد، تشكيل مي شود. اين كميسيون، پس از رسيدگي به مدارك داوطلبان، واجدين صلاحيت در هر رشته يا هر درجه كمتر از پنج نفر نباشد، پس از تأييد وزير يا رئيس موسسه دولتي مربوط نتيجه به آن ها ابلاغ و اسامي اين اشخاص در فهرست واجدين صلاحيت درج خواهد شد. به طور معمول، ليست پيمانكاران واجد شرايط، از سازمان برنامه و بودجه گرفته مي شود. دعوت نامه ي شركت، در مناقصه ي محدود، بايد براي كليه اشخاصي كه نام آنها در فهرست واجدين صلاحيت، براي معامله مورد نظر مندرج است، ارسال شود. مگر آنكه در فهرست مزبور، حداكثر معاملاتي كه در زمان واحد مي توان به يك شخص واگذار نمود، پيش بيني شده باشد. در اين صورت از كساني كه معاملات واگذاري به آنها بيشتر از حد نصاب مذكور باشد، دعوت نخواهد شد. وزارتخانه يا موسسه دولتي ديگر را مورد عمل قرار دهند. دولت ( سازمان برنامه و بودجه) مكلف است، فهرست واجدين صلاحيت واحدي، براي هر نوع معامله تهيه كند تا براي مناقصه ي محدود، مورد استفاده كليه وزارتخانه ها و موسسات دولتي قرار گيرد. رعايت مقررات مربوط به مناقصه ي نامحدود ( عمومي)، در صورتي كه مغاير با مناقصه محود نباشد و همچنين در مناقصه محدود نيز لازم است. ( دعوتنامه ي شركت در مناقصه ) شركت: نشاني: بدين وسيله از آن شركت دعوت مي شود كه در صورت تمايل در مناقصه اي به شرح زير شركت فرمايند. موضوع مناقصه: نوع و ميزان كار: ( شرح مختصري از انجام كار) مبلغ و مدت انجام كار: دستگاه اجرايي مهندسان مشاور 1-اسناد مناقصه از تاريخ …………. حداكثر لغايت تاريخ …………… از طرف ………………………………………. واقع در مقابل دريافت مبلغ …………… ريال به نماينده آن شركت كه ( طبق فرم پيوست تقاضاي دريافت اسناد مناقصه) كتبأ معرفي شده، تسليم مي شود و بعد از آن، اسناد و نقشه ها به كسي داده نخواهد شد. 2-اگر بعد از دريافت دعوتنامه و قبل از خريد اسناد مناقصه، مايل به شركت در اين مناقصه نيستيد، بايد مراتب را كتبأ تا تاريخ ………….. به ………………………… اطلاع دهيد. اگر بر خلاف اين روش عمل شود، بر اساس مقررات موضوع براي بار اول مشمول اخطار و براي بار دوم تا سه ماه و در صورت تكرار تا شش ماه از مشاركت در مناقصه محروم مي شويد. 3-اگر اخيرأ در مناقصه ديگري برنده شده ايد و يا اينكه داراي دو كار در دست اجرايي كه كمتر از 50 درصد آن را انجام داده ايد، مي باشيد و همچنين در حالتي كه بيشتر از دو كار در دست داريد، مراتب را فورأ به سازمان برنامه و بودجه ( دفتر پيمانكاران) اطلاع داده، از خريد اسناد خودداري فرماييد. در صورت اثبات عمل، به خلاف موضوع فوق، تضمين شركت كننده در مناقصه ضبط و پيشنهاد او از درجه اعتبار ساقط خواهد بود و براي بار اول تا ندت شش ماه و در صورت تكرار تا يك سال، از دعوت به كارها محروم خواهد بود. 4-تضمين شركت در مناقصه معادل…………………ريال به صورت وجه نقد كه به حساب شماره بانك …………………… واريز و رسيد آن را ضميمه اسناد مي نمايند. يا ضمانت نامه ي بانكي است، كه بايد براي مدت سه ماه، از تاريخ افتتاح پيشنهادات، معتبر بوده و تا سه ماه ديگر نيز قابل تمديد باشد. اين تضمين، هنگام قرارداد يا اگرضبط آن از طرف دستگاه اجرايي تقاضا نشده باشد، در پايان مدت شش ماه مذكور با درخواست كتبي پيمانكار، خود به خود آزاد خواهد شد. 5-شركت هاي دعوت شده به مناقصه، مي بايست طبق تعهدنامه اي كه همراه با اسناد مناقصه به آنان تحويل مي شود، تعهد نمايند كه در صورت برنده شدن در مناقصه، وضع خود را با ضوابط آيين نامه ي تشخيص صلاحيت كه مصوب 1360/2/30 هيأت وزيران در رتبه …. گروه ….. رشته ….. است، تطبيق دهند. در صورتي كه برخلاف اين تعهد عمل نمايند، ضمانت نامه ي آنان، ضبط و قرارداد با آنان منعقد نمي شود. 6-دستگاه مناقصه گذار در رد يا قبول كليه ي پيشنهادات مختار است. 7-ساير اطلاعات در اسناد مناقصه مندرج است. 8-اين دعوت نامه، بايد به مهر و امضاي پيمانكار رسيده و همراه با ساير اسناد ضميمه پيشنهاد تسليم شود. امضاء دستگاه مناقصه گذار تاريخ: امضاء پيشنهاد دهنده: سمت پيشنهاد دهند: مهر شركت: برگ شرايط مناقصه 1-موضوع: مناقصه 2-محل كار: 3-نوع و ميزان كار: 4-شماره عنوان طرح: 5-دستگاه اجرايي: 6-مهندس مشاور: 7-اگر پس از دريافت اسناد مناقصه، مايل به شركت در مناقصه نيستيد، بايد انصراف خود را كتبأ حداكثر تا آخر وقت اداري …………………………….. ( كه معادل يك سوم مدت مناقصه است) اعلام داريد. در غير اين صورت، هرگاه از تسليم پيشنهاد خودداري نموده و يا پيشنهاد ناقص دهيد، براي بار اول تا سه ماه و براي بار دوم تا شش ماه و در صورت تكرار تا يكسال، طبق مقررات جاري از دعوت شركت در مناقصه ها محروم خواهيد بود. 8-پيشنهاد بايد در پاكت الف و ب به شرح زير تهيه و تحويل شود. ( توضيح آنكه پاكت هاي الف و ب بايد جمعأ در پاكت سريسته ي ديگري گذاشته شده و لاك و مهر گردد و روي پاكت نوشته شود) پيشنهاد براي مناقصه ……………………. نشاني پيشنهاد دهنده ………………… تاريخ تسليم پيشنهاد ……………………. پاكت لاك و مهر شده فوق الذكر ( حاوي پاكت الف و ب ) بايد حد كثر تا ساعت …… روز …… به …………………………….. تسليم شود. پيشنهادهاي واصله در ساعت ….. روز ….. در كميسيون مناقصه باز و رسيدگي مي شود. 9-پاكت الف بايد حاوي مدارك زير باشد: -تضمين شركت در مناقصه به مبلغ …………. ريال وجه نقد كه به حساب شماره ………… بانك واريز و رسيد آن در پاكت الف قرار مي گيرد يا به صورت ضمانت نامه ي بانكي مطابق نمونه كه مدت اعتبار آن سه ماه از تاريخ قرائت پيشنهاد و قابل تمديد به دستور كارفرما باشد. – نقشه ها – دعوت نامه ي مناقصه -شرايط مناقصه – نمونه پيمان -دفترچه شرايط عمومي پيمان و دستورالعمل هاي ضميمه – دفترچه فهرست مقادير و قيمت هاي برآوردي – مشخصات فني عمومي و خصوصي – نمونه ضمانت نامه ها در چهار فرم – نمونه نامه فرم تعهد تطبيق شركت با ضوابط مصوبه 1360/2/30 هيأت وزيران -برگ تعهد پيمانكار در مورد عدم مشمول قانون منع مداخله مصوب دي ماه 1337. – آيين نامه تعيين برنده مناقصه. -رونوشت مصدق اساسنامه شركت و آگهي روزنامه رسمي كشور حاوي امضاهاي مجاز و گواهي اداره ثبت شركت ها مبني بر اعتبار اساسنامه ي ابراز شده و موجوديت شركت بايد در پاكت الف ضميمه پيشنهاد باشد. در صورتي كه، دارندگان امضاهاي مجاز در اساسنامه، حق دادن وكالت به غير داشته باشند و پيشنهاد دهنده به وكالت از طرف مسئولين شركت پيشنهاد بدهد، بايد رونوشت مصدق وكالت نامه رسمي خود را همراه با پيشنهاد به كارفرما تسليم دارد. -هر نوع ضمائم و مداركي كه بعدأ از طرف كارفرما ارسال شده باشد ( از قبيل تغييرات در پاره اي از مشخصات و غيره ) 10-پاكت (ب) بايد محتوي مدارك زير باشد: -برگ پيشنهادي كه در آن قيمت پيشنهادي به حروف مشخص شده باشد. -فرم بيمه نامه نسبت به بيمه نمودن قسمت هايي از كار كه مورد نظر كارفرما مي باشند. 11-اوراق و جدول هاي مربوط به تجزيه بهاء منضم به بخشنامه شماره 2435-6595/50 – مورخ 1360/5/22 سازمان برنامه و بودجه. 12-كليه صفحات مربوط به مدارك ارسال در پاكت هاي الف و ب بايد به مهر و امضاي مجاز شركت پيشنهاد دهنده رسيده باشد. در صورتي كه پاكت الف داراي نقص باشد، پاكت ب باز نشده و به پيمانكار بازگرانده مي شود و پيشنهاد مربوطه مردود خواهد بود. 13-پيشنهاد دهنده، بايد كليه ي اسناد مناقصه را كه از كارفرما يا مهندسين مشاور، دريافت مي دارد، بدون تغيير يا حذف قسمتي از آنها، امضاء كرده و ضميمه ي پيشنهاد خود نمايد و در صورتي كه يك يا چند قسمت از شرايط مناقصه به امضاي پيشنهاد دهنده نرسيده باشد، تسليم پيشنهاد به منزله قبول تمام شرايط اسناد مناقصه از طرف پيشنهاد دهنده تلقي خواهد شد. 14- توضيحات لازم راجع به اسناد و مدارك مناقصه: هر يك از دعوت شدگان در مناقصه كه نسبت به مفهوم قسمتي از مشخصات يا ساير مدارك مناقصه ابهامي داشته باشند، بايد حداكثر تا ….. روز پس از تحويل اسناد و مدارك مناقصه مراتب را كتبأ به دستگاه دعوت كننده اطلاع دهند و تقاضاي دريافت توضيح كتبي بنمايد. هر نوع توضيح يا تجديد نظر، اضافه يا حذف مطلبي به مدارك مناقصه به صورت رسمي و از طرف دستگاه دعوت كننده به نشاني دعوت شدگان ارسال مي شود و اين ضمائم جزو مدارك مناقصه منظور خواهد شد. حق تغيير يا اصلاح، تجديد نظر در مشخصات با نقشه ها را قبل از انقضاي مهلت لازم براي تسليم پيشنهادها نزد خود محفوظ مي دارد و اگر چنين موردي پيش آيد، اصلاحات فوق طي يك ضميمه براي كليه ي دعوت شدگان در مناقصه، ارسال خواهد شد و اگر پيشنهادي قبل از ارسال ضميمه مزبور تسليم شده باشد، پيشنهاد كننده حق دارد تقاضاي استرداد آن را به منظور انجام تغييرات و اصلاحات لازم بنمايد. اگر اين تجديد نظر يا اصلاح، مستلزم تغيير مقادير يا قيمت پيشنهادي يا هر دو باشد، در اين صورت، آخرين روز دريافت پيشنهادها مي تواند با اعلام كتبي كارفرما به تعويق افتد، طوري كه پيشنهاد دهندگان، فرصت كافي براي اعمال اصلاحات و تجديد نظر داشته باشند. 15- فهرست مقادير و قيمت ها: فهرست مقادير و قيمت ها به عنوان راهنما در اختيار پيمانكار قرار مي گيرد. پيمانكار فقط روي برگ پيشنهاد يك قيمت كل پيشنهادي به حروف خواهد نوشت كه ملاك عمل براي تعيين برنده مي باشد. 16-حضور پيشنهاد دهندگان يا نمايندگان آن ها كه كتبأ معرفي شده باشند، در جلسه افتتاح پيشنهادات آزاد است. 17-پيشنهادهاي واصله، در ساعت …. روز …. تاريخ ….. با حضور كميسيوني در دستگاه كارفرما افتتاح خواهد شد. 18-ابتدا پاكت «الف»، باز شده و مدارك، اسناد و محتويات آن پاكت، مبلغ و مدت اعتبار تضمين شركت در مناقصه كه بايد طبق فرم پيوست تنظيم شده باشد، مورد بررسي قرار گرفته و يادداشت خواهد شد. پيشنهادها بايد كامل و بدون قيد و شرط باشد، در صورتيكه نقصي در مدارك و محتويات پاكت «الف»، مشاهده شود و يا پيشنهاد مشروط مبهم بوده و يا فاقد تضمين يا با كسري تضمين باشد و يا اينكه ديرتر از موعد مقرر تحويل شود يا خلاف شرايط مناقصه باشد، پيشنهاد مورد بحث مردود شناخته شده و پاكت «ب» باز نشده و به پشنهاد دهنده بازگردانده مي شود. چنين پيشنهاددهندگاني، براي بار اول سه ماه، براي بار دوم شش ماه و در صورت تكرار براي هميشه از مناقصه ها محروم خواهند شد. 19- پس از باز شدن پاكت هاي «الف» و مشاهده اينكه چه كساني پاكت هاي بدون نقص داده اند، اقدام به گشايش پاكت «ب» مي شود و با توجه به رقم كل پيشنهادي مندرج در پاكت «ب» هر پيمانكار و رعايت مراتب مندرج در بند 20 مشروحه زير برنده مناقصه مشخص مي شود. 20- برنده ي مناقصه، مطابق آيين نامه تعيين برنده مناقصه و با توجه به قيمت كل پيشنهادي پيمانكار، كه با حروف در روي برگ پيشنهاد، ذكر شده است و با استفاده از تجزيه و تحليل جدول هاي تجزيه بهاء پيمانكار، كه بايد طبق بخشنامه 2435-6595/50-1 مورخ 1360/5/22 در پاكت «ب» به مناقصه گذار تحويل داده شود، تعيين مي شود. هرگاه در مناقصه اي معلوم شود، كه پيشنهاددهندگاني به زيان دولت تباني كرده اند، مراتب به وزير يا رئيس دستگاه اجرايي مربوطه گزارش مي شود و اگر به تشخيص وزير يا رئيس دستگاه اجرايي، تباني انجام شده باشد، مناقصه ابطال خواهد شد و دستگاه اجرايي، گزارش امر را با نام پيمانكاراني كه در تباني شركت داشته اند به سازمان برنامه و بودجه ارسال خواهد نمود. سازمان بر مبناي گزارش واصله ميزان تنبيه پيمانكاران متخلف را از طريق تنزل رتبه و حذف موقت نام آنها از فهرست ها از يك تا دو سال تعيين و مراتب را در فهرست ها منعكس كرده و كتبأ به پيمانكاران متخلف و دستگاه هاي اجرايي اعلام خواهد نمود. 22-در صورتي كه، پس از عقد قرارداد و قبل از تحويل موقت كار معلوم شود كه پيمانكار تمام يا قسمت عمده ي عمليات، مورد پيمان خود را بدون داشتن مجوز به شخص حقيقي يا حقوقي ديگري واگذار كرده است و با تحقيقات لازم موضوع محرز شود، به دستور وزير يا رئيس دستگاه اجرايي از پيمانكار خلع يد شود و پيمانكار در مرتبه اول يك سال و در صورت تكرار براي مدت دو سال از فهرست هاي شركت هاي ذي صلاح سازمان برنامه و بودجه حذف خواهد شد. 23-برنده مناقصه، بايد طي هفت روز پس از اطلاع از برنده شدن در مناقصه در دفتر مناقصه گذار، حاضر شده و ده نسخه از كليه ي اسناد و نقشه هاي پيمان و هر آن چه را كه قبلأ امضاء نموده و و ضميمه پيشنهاد خود تسليم داشته و بر اساس آن برنده مناقصه شناخته شده است، تكميل، امضاء و مهر نموده و همراه تضمين لازم براي عقد پيمان به دفتر كارفرما تحويل نمايد. در غير اين صورت تضمين شركت در مناقصه كه تسليم نموده است، به نفع كارفرما و بدون هيچگونه تشريفات قضايي ضبط شده و برنده مذكور حق هيچگونه اعتراض و ادعايي نسبت به آن نخواهد داشت. در چنين مواردي كارفرما با رعايت آيين نامه معاملات دولتي و دستورالعمل مربوطه، نفر دوم را به عنوان برنده اعلام مي كند و در صورتي كه نفر دوم برنده به شرح مذكور به موقع حاضر به انعقاد قرارداد نشود، سپرده ي او ضبط و مناقصه تجديد مي شود. 24- نسبت به مقررات مربوط به كارگران، قانون كار و بيمه هاي اجتماعي ، آخرين مصوبات قوانين مربوطه در اين مورد ملاك عمل خواهد بود. 25- حقوق دولتي و بهره مالكانه مورد تقاضاي دستگاه هاي مسئول دولتي از صورت وضعيت هاي پيمانكار كسر مي شود. 26- تضمين مربوط به شركت كنندگاني كه برنده اول و يا دوم نشده اند، بلافاصله پس از تضمين برنده ماقصه مسترد خواهد شد. 27- تضمين برنده مناقصه، در مقابل تسليم تضمين ديگري ( كه ظرف ده روز از طرف پيمانكار تهيه مي شود و مبلغ آن معادل پنج درصد مبلغ قرارداد است) مسترد مي شود. اين تضمين مجدد به منزله ي آن است كه برنده از تنظيم و مبادله قرارداد خودداري نموده باشد و در اين صورت تضمين شركت در مناقصه به نفع كارفرما ضبط مي شود. 28- كليه ي سپرده ها پس از موافقت كتبي كارفرما و به دستور كتبي ذيحسابي به عنوان بانك آزاد خواهد شد. 29-در مورد تضمين شركت در مناقصه همانطور كه در دعوت نامه نيز توضيح داده شده است ( به موجب مصوبه شماره 65908 مورخ 61/10/5 هيأت وزيران جمهوري اسلامي ايران) در رأس شش ماه پس ازتاريخ افتتاح پيشنهادات مناقصه، اگر ضبط تضمين از طرف دستگاه اجرايي درخواست نشده باشد، اين تضمين بنا به درخواست كتبي پيمانكار خود به خود آزاد مي شود. امضاء دستگاه مناقصه گذار تاريخ: امضاء پيشنهاد دهنده: سمت پيشنهاد دهنده: مهر شركت: مناقصه محدود روشي جايگزين براي مناقصه عمومي در مواردي كه امكان برگزاري آن وجود ندارد و دلايل كافي هم براي خروج از روش رقابتي و استفاده از روشهاي غيررقابتي (ترك تشريفات و عدم الزام به برگزاري مناقصه) وجود ندارد؛ ميباشد. در اين روش، به جاي آنكه آگهي فراخوان دعوت از متقاضيان همكاري با دستگاههاي دولتي منتشر شود، دعوتنامهاي اختصاصي جهت حضور در مناقصه به اشخاص معيني كه صلاحيت اوليه آنها قبلاً تأييد شده است، ارسال ميگردد. مناقصه محدود: ماده «4» قانون اشعار دارد: «مناقصه محدود: مناقصهاي است كه در آن به تشخيص و مسؤوليت بالاترين مقام دستگاه مناقصهگزار، محدوديت برگزاري مناقصه عمومي با ذكر ادله تأييد شود، فراخوان مناقصه از طريق ارسال دعوتنامه براي مناقصهگران صلاحيتدار به اطلاع مناقصهگران ميرسد». همچنين ماده 26 قانون در خصوص نحوه برگزاري مناقصه محدود آورده است: «مناقصه محدود با رعايت مواد (4) و (13) در موارد زير برگزار ميشود: الف) وجود فهرستهاي مناقصهگران صلاحيتدار معرفي شده توسط مراجع ذيصلاح دولتي. تهيه اين فهرست با رعايت اصل رقابت بين تمامي مناقصهگران صلاحيتدار، برابر آييننامهاي است كه با پيشنهاد سازمان مديريت و برنامهريزي كشور به تصويب هيأت وزيران ميرسد. ب) وجود فهرست كوتاه مناقصهگران صلاحيتدار كه طبق ماده (12) اين قانون حداكثر دو سال قبل تهيه شده باشد. در مناقصه محدود نيازي به انتشار آگهي (انجام ترتيبات موضوع بندهاي «ب»، «ج» و «د» ماده 13) اين قانون نيست». با تدقيق در دو ماده فوق موارد زير به عنوان زير بناي مناقصات محدود قابل استنباط است: 1. مناقصه محدود در صورت عدم امكان برگزاري مناقصه عمومي موضوعيت خواهد يافت. 2. برگزاري مناقصه محدود موكول به تشخيص و مسؤوليت بالاترين مقام دستگاه است. ماده 17 قانون محاسبات عمومي كشور اشعار دارد: «تشخيص، عبارت است از تعيين و انتخاب كالا و خدمات و ساير پرداختهايي كه تحصيل يا انجام آنها براي نيل به اجراي برنامههاي دستگاههاي اجرايي ضروري است». همچنين ماده 53 قانون مذكور آورده است: «اختيار و مسؤوليت تشخيص و انجام تعهد و تسجيل و حواله به عهده وزير يا رييس مؤسسه و مسؤوليت تأمين اعتبار و تطبيق پرداخت با قوانين و مقررات به عهده ذيحساب ميباشد»، لذا بايد گفت منظور از تشخيص كه در لغت به مفهوم تميز دادن و جدا كردن چيزي از چيز ديگر[2] ميباشد، تعيين بهترين انتخاب از ميان گزينههاي موجود است. مسؤوليت بالاترين مقام نيز بدان مفهوم است كه اگر پس از برگزاري مناقصه محدود يا در ضمن آن مشخص گردد كه ضرورتي براي انجام آن نبوده و مناقصه عمومي پاسخگوي نياز سازمان بوده است، بايستي پاسخگوي تصميم و دستور خود باشد. 3. تشخيص و مسؤوليت بالاترين مقام دستگاه بايد بر پايه ذكر ادله توجيهي انجام گيرد. 4. فهرست مناقصهگران صلاحيتدار بايستي پيش از اقدام به برگزاري مناقصه محدود توسط يكي از مراجع ذيصلاح (سازمان مديريت و برنامهريزي، دستگاههاي مركزي، سازمانهاي حرفهاي) تهيه شده باشد[3]. 5. مدت اعتبار فهرست مناقصهگران صلاحيتدار سپري نشده باشد. (دو سال) 6. دعوتنامه مناقصه محدود تنها و براي همه مناقصهگران صلاحيتدار ليست ارسال ميگردد و انتشار آگهي صورت نميپذيرد. 7. در دعوتنامه، موارد مندرج در بند الف ماده 13 شامل نام و نشاني مناقصهگزار، نوع، كميت و كيفيت كالا يا خدمات، نوع و مبلغ تضمين شركت در مناقصه، محل، زمان و مهلت دريافت اسناد، تحويل و گشايش پيشنهادها و مبلغ برآورد شده معامله و مباني آن (در صورتي كه تعيين آن ميسر يا به مصلحت باشد)، (در مواردي كه فهرست بهاي پايه وجود دارد، بر آورد طبق فهرست ياد شده تهيه ميشود) همانند فراخوان مناقصه عمومي، درج خواهد شد.[4] · ذكر اين نكته ضروري است كه منظور از عبارت «در مناقصه محدود نيازي به انتشار آگهي نيست»، اختيار دستگاه در انتشار آگهي نيست و اين امر در مناقصه محدود ممنوع است؛ چرا كه اولاً طبق تعريف مندرج در ماده 4، اطلاعرساني به مناقصهگران از طريق دعوتنامه صورت ميگيرد نه آگهي؛ ثانياً با توجه به عدم امكان شركت همگاني در مناقصه محدود، انتشار آگهي عبث و فاقد انتفاع است. · فعاليتهاي اداري به دو دليل نيازمند ثبت و به عبارتي مكتوب شدن ميباشند. اولاً به منظور جلوگيري از فراموشي و تغييرات ناشي از آن، ثانياً به منظور امكان نظارت و جلوگيري از اعمال سلايق شخصي؛ لذا اخذ دستور موافقت كتبي بالاترين مقام دستگاه براي خروج از قواعد عمومي معامله (مناقصه عمومي) ضروري است. با اين وجود منظور از اصطلاح «ادله» براي برگزاري مناقصه محدود شفاف نيست. حتي قانونگذار در موارد مشابه ديگري از عبارت «گزارش توجيهي» استفاده نموده است كه تعريف مشخصي از آن هم وجود ندارد و تنها در ماده «11» آييننامه مناقصات محدود برخي از مصاديق آن را به شرح دلايل فني بازرگاني، محدود بودن مناقصهگران صلاحيتدار يا شرايط اضطراري بيان داشته است. حال آنكه اصولاً در شرايط اضطراري كه به مفهوم بروز حوادث و سوانح غيرمترقبه طبيعي مانند سيل و آتشسوزي و در مواقعي هم عواملي مانند جنگ ميباشد و حيات يا منافع اجتماعي و ملي به مخاطره افتد؛ زمان كافي براي برگزاري مناقصه محدود و رعايت فرايندهاي اجرايي آن وجود ندارد و روش ترك تشريفات مناقصه اجرايي و معقول خواهد بود. مشخص نيست دليل كمتوجهي و سهلانگاري قانونگذاران يا مقررهنويسان چيست؟ به خصوص آنكه آييننامههاي متعدد قانون برگزاري مناقصات فرصت اصلاح و تكميل بسياري از نواقص قانون به خصوص در زمينه تعاريف كاربردي را داشتهاند و در مواردي مانند آنچه بيان شد اين كار صورت نگرفته است. به هر حال با توجه به آنچه بيان شد، هر دو عنوان ادله و گزارش توجيهي در مواردي كه معاملات با روشي غير از مناقصه عمومي برگزار ميگردد بهكار رفتهاند و داراي يك مفهوم هستند. به نظر ميرسد با توجه به نحوه تهيه ادله يا گزارش مذكور بتوان آن را اينگونه تعريف نمود: v ادله يا گزارش توجيهي: سندي كارشناسي مبني بر تشريح دلايل فني، اقتصادي، اجتماعي، بينالمللي، زيستمحيطي و غيره در خصوص عدم امكان برگزاري مناقصه عمومي يا حسب مورد مناقصه محدود ميباشد كه با رعايت ساير قوانين و مقررات و صرفه و صلاح كشور، توسط واحد متقاضي معامله يا اشخاص موظف تهيه و توسط بالاترين مقام دستگاه مناقصهگزار تأييد ميگردد. نكته ديگر آنكه اجراي مناقصه محدود به دليل نقش فهرستهاي مناقصهگران صلاحيتدار، نيازمند توجه به دو آييننامه اجرايي بند «ج» ماده 12 قانون برگزاري مناقصات و بند «الف» ماده 26 قانون برگزاري مناقصات، در انواع كارهاي پيمانكاري و تأمين كالا ميباشد و در خصوص ارزيابي كيفي مشاوران آييننامه اجرايي موضوع بند «هـ» ماده (29) قانون، ملاك عمل ميباشد. لذا در ادامه برخي از ويژگيهاي مناقصات محدود و آييننامه مربوطه را با توجه به آييننامههاي اخيرالذكر بيان خواهيم داشت. ويژگيهاي مناقصات محدود: Ø بند الف ماده «1» آييننامه مناقصات محدود اشعار دارد: «ضوابط، موازين و معيارهاي تهيه فهرست مناقصهگران صلاحيتدار براي مناقصات محدود به منظور تحقق موارد زير تعيين ميشود: 1- رعايت اصل رقابت بين تمام مناقصهگران صلاحيتدار و توانمند 2- مشاركت مناقصهگزاران در فرايند ارزيابي صلاحيت 3- تسريع در فرايند انتخاب مناقصهگران» ملاحظه ميگردد كه اصل رقابت و ايجاد شرايط برابر بين اشخاص صلاحيتدار، حتي در مناقصه محدود نيز ضروري است و اين امر از طرق زير تضمين ميگردد: § رعايت قوانين بالادستي از قبيل لايحه قانوني راجع به منع مداخله وزراء و نمايندگان مجلسين و كارمندان دولت در معاملات دولتي و كشوري. § ضرورت شخصيت حقوقي مستقل تمام اشخاص مذكور در فهرست بلند نسبت به دستگاه مركزي. § الزام به برگزاري مناقصه عمومي در مواردي كه مناقصه با حضور شركتهاي وابسته، تعاونيهاي كاركنان، صندوقهاي بازنشستگي و نظاير آن انجام ميشود. § ممنوعيت انعقاد قرارداد تعاونيهاي كاركنان و صندوقهاي بازنشستگي با دستگاههاي ذيربط. § محدوديت اعتبار فهرست بلند مناقصهگران به دو سال. § اطلاعرساني فهرست مناقصهگران تشخيص صلاحيت شده توسط سازمان به تفكيك رشته و پايه در پايگاه ملي اطلاعرساني مناقصات. § انتشار ضوابط و روش ارزيابي صلاحيت و همچنين فهرست تأمينكنندگان و پيمانكاران بهرهبرداري صلاحيتدار با ذكر رشته و زمينه تخصصي، امتياز و پايه صلاحيت تهيه شده توسط دستگاههاي مركزي در پايگاه ملي اطلاعرساني مناقصات. مشخص نيست منظور از ذكر حضور مناقصهگزاران در فرايند ارزيابي و تسريع در فرايند انتخاب مناقصهگران به عنوان اهداف آييننامه مذكور چيست؟ ضمناً سرعت بخشيدن به تعيين برنده و انعقاد قرارداد، از آثار برگزاري مناقصه محدود است و نه از اهداف آن؛ چرا كه اصل بر مناقصه عمومي است و تسريع در عمليات غالباً ضابطه صحيحي براي برگزاري مناقصه محدود نميباشد. Ø از موارد قابل اهميت در آييننامه مذكور، ضرورت رفتار يكسان با متقاضيان و پرهيز از هر گونه تبعيض ميباشد؛ به نحوي كه هرگونه تبعيض در مفاد و توزيع اسناد و يا انجام فرايند ارزيابي موجب ابطال ارزيابي صلاحيت ميشود. Ø نكته قابل تأمل ديگر، ضمانت اجراي مستقلي است كه علاوه بر مجازاتهاي احتمالي قانوني، به منظور صيانت از سلامت اداري در تهيه فهرست بلند پيشبيني شده است. بند «پ» ماده «6» آييننامه اشعار دارد: «اگر ثابت شود كه متقاضيان ارزيابي صلاحيت از مدارك جعلي يا اطلاعات خلاف واقع، تهديد، تطميع، رشوه و نظاير آن استفاده كردهاند، علاوه بر مجازاتهاي قانوني به مدت دو سال از ارزيابي صلاحيت محروم ميشوند». ملاحظه ميگردد كه آييننامه مناقصات محدود، محروميت از ارزيابي دو سالانه را پيشبيني نموده است و نه ممنوعيت از معاملات دولتي را. به عبارتي، در صورت اثبات تخلف از سوي متقاضي، تنها از ارزيابي كيفي و به تبع آن از حضور در مناقصه محدود محروم خواهد شد و نه از كليه معاملات كه از آن تحت عنوان «ممنوعالمعامله نمودن شركتها» ياد ميگردد. سؤال: آيا محروميت از ارزيابي دو سالانه، تنها در دستگاهي كه تخلف متقاضي در آن صورت گرفته است، اعمال خواهد شد، يا قابل تسري به تمامي دستگاههاي مشمول قانون برگزاري مناقصات است؟ در پاسخ بايد گفت: با توجه به اصل تفسير مضيق (محدود) در امور كيفري، محروميت مذكور بايد تنها در دستگاهي كه تخلف را كشف نموده است اعمال شود اما با توجه به اينكه ليست بلند تهيه شده در پايگاه ملي مناقصات منتشر ميگردد و قابليت استفاده از سوي تمامي مناقصهگزاران (اجباري براي زير مجموعه و اختياري براي سايرين) را دارد اين تنبيه (نه مجازات) كيفري نبوده و اداري است لذا بايد در كل ارزيابي صلاحيتهاي دستگاههاي ديگر با توجه به درج نام اين اشخاص بر اساس حكم هيات رسيدگي، مورد توجه قرار گيرد. نكته مبهم در اين بند، عدم سنخيت مصاديق مجرمانه تعيين شده ميباشد؛ تطميع و رشوه جرمي مالي است در حالي كه ارايه مدارك جعلي به صورت بالقوه فاقد ابعاد مالي است. همچنين تهديد ماهيتي مجزا از جرايم مالي يا ارايه اسناد غيرقانوني دارد. لذا تعيين يك نوع محروميت براي همه موارد چندان مطلوب نميباشد. Ø ابهام ديگر در اين بند، عبارت «و نظاير آن» ميباشد كه بايستي مشخص گردد مصاديق آن چيست؟ با توجه به توضيحي كه در باب تفاوت ماهيت مصاديق تخلفات مذكور در اين بند بيان شده است، عبارت مذكور بايد تنها به مواردي كه همانند تطميع و رشوه در زمره جرايم اقتصادي بررسي ميشوند، معطوف گردد و نه هر تخلف ديگري. Ø در كنار آنچه بيان شد، توجه به بند «ت» ماده «9» آييننامه ارزيابي كيفي نيز ضروري است. اين بند اشعار دارد: «اگر اثبات شود كه مناقصهگران در فرايند ارزيابي كيفي از مدارك جعلي يا اطلاعات خلاف واقع، تهديد، تطميع، رشوه و نظاير آن براي قبول پيشنهادهاي خود استفاده كردهاند، به تشخيص هيأت رسيدگي به شكايات به مدت حداقل دو سال از ارجاع كارهاي موضوع اين آييننامه محروم ميشوند»، «تبصره: دستورالعمل نحوه رسيدگي به تخلفات مناقصهگران و اعمال محروميت از ارجاع كار از سوي سازمان تهيه و ابلاغ ميشود[5]». ملاحظه ميگردد كه آييننامه ارزيابي كيفي، در خصوص برخورد با تخلفات متقاضيان ارزيابي كيفي، چهار تفاوت بنيادين با آييننامه مناقصات محدود دارد: 1- متخلف اقدامات خلاف قانون را به منظور قبول پيشنهاد خود انجام داده باشند. 2- هيأت رسيدگي به شكايات مسؤول تعيين ميزان محروميت است. 3- حداقل محروميت از ارزيابي كيفي و به تبع آن حضور در مناقصه محدود دو سال خواهد بود. 4- رسيدگي به تخلفات مناقصهگران و اعمال محروميت از ارجاع كار منوط به ابلاغ دستورالعمل مربوطه از سوي سازمان مديريت و برنامهريزي كشور شده است. چند نكته در اين خصوص قابل ذكر است: نخست: تخلفات مذكور در نهايت براي تأثيرگذاري در قبول پيشنهادات انجام ميگيرد حتي اگر ارزيابي كيفي به صورت عام و براي تهيه فهرست بلند انجام شده باشد. لذا ذكر عبارت «براي قبول پيشنهادات» به عنوان پيش شرط وقوع تخلف يا جرم صحيح نيست. دوم: هيأت رسيدگي به شكايات اصولاً به منظور رسيدگي به عدم اجرا يا اجراي ناقص مفاد قانون برگزاري مناقصات كه مورد اعتراض شركتكنندگان در مناقصه قرار گرفته باشد تشكيل ميگردد و موارد مذكور هم جز در صورت شكايت مناقصهگران مبني بر تباني بين مناقصهگزار و مناقصهگر قابل رسيدگي در هيأت نميباشد. لذا آيا در صورت كشف تخلفات مذكور از سوي دستگاه بدون اعتراض ساير مناقصهگران، امكان رسيدگي وجود نخواهد داشت! سوم: حداقل مندرج دو سال است. حداكثر محروميتي كه ميتوان تعيين نمود چه ميزان است؟ براي مثال اگر محروميت از ارزيابي كيفي براي حضور در ليست و امكان شركت در مناقصه محدود به مدت ده سال تعيين گردد، آيا صحيح است؟ چهارم: در حال حاضر كه دستورالعملي صادر نگرديده است، چگونه ميتوان به اين موارد رسيدگي نمود؟ پنجم: در اين خصوص اولويت با آييننامه ارزيابي كيفي است يا آييننامه مناقصات محدود؟ چه اينكه هر دو آييننامه ابلاغي 16/7/1385 ميباشند! به راستي دليل اينگونه سهل انگاري در نگارش مقررات مشخص نيست؛ به خصوص اينكه هر دو مقرره توسط يك سازمان و در يك زمان و براي يك قانون تهيه گرديدهاند. Ø از ديگر نكات حايز اهميت در آييننامه مناقصات محدود، ضرورت رعايت قانون حداكثر استفاده از توان توليدي و خدماتي در تأمين نيازهاي كشور و تقويت آنها در امر صادرات و تنزيل امتياز ارزيابي كيفي متقاضيان خارجي است. Ø طبق ماده 11 آييننامه، قبل از برگزاري مناقصه محدود، اجراي تمهيدهاي زير ضروري است: 1- گزارش توجيهي برگزاري مناقصه محدود توسط واحد متقاضي معامله تهيه و توسط بالاترين مقام دستگاه مناقصهگزار تأييد شود. 2- مرجع صدور فهرست بلند مناقصهگران صلاحيتدار و نوع فهرست بلند بايد مشخص شده باشد. 3- گزارش ياد شده و فهرست بلند توسط بالاترين مقام دستگاه مناقصهگزار به تصويب رسيده باشد. تصويب فهرست بلند توسط بالاترين مقام دستگاه مناقصهگزار از ديگر موارد ابهام اين آييننامه است. سؤال: آيا مناقصهگزار ميتواند اجراي مناقصه محدود براساس فهرستي را كه طبق قوانين و مقررات توسط يكي از مراجع ذيصلاح تهيه گرديده است، تصويب نكند؟ و در صورت تأييد گزارش توجيهي و عدم تصويب فهرست، چگونه ميتوان اقدام به برگزاري مناقصه محدود نمود؟ به نظر ميرسد چنين اختياري براي مقامات اداري وجود ندارد كه بتوانند فهرست بلند را فارغ از آنكه توسط كدام مرجع قانوني تهيه گرديده باشد، فاقد كفايت لازم براي برگزاري مناقصه محدود قلمداد نمايند. (مگر در حالتي كه تعداد فهرستهاي بلند دستگاههاي مركزي متعدد باشد كه متاسفانه با گذشت بيش از 12 سال از اجراي قانون هنوز ليستي در پايگاه ملي مناقصات منتشر نشده است). Ø يكي از مهمترين نكات در برگزاري مناقصه محدود، تفاوت اعتبار ليستهاي بلند تهيه شده توسط مراجع ذيصلاح ميباشد. طبق آييننامه، در صورتي كه فهرست بلند توسط دستگاههاي مركزي و سازمانهاي حرفهاي تهيه شده باشند، فهرست تهيه شده همان فهرست كوتاه تلقي شده و نيازي به ارزيابي كيفي مجدد نميباشد. اين بدان معني است كه ارزيابي كيفي به عمل آمده توسط سازمان مديريت و برنامهريزي كشور، پاسخگوي نياز دستگاهها نميباشد و در صورت مراجعه به ليست مذكور، بايد ابتدا ارزيابي كيفي مجددي بر مبناي آييننامه ارزيابي كيفي مناقصهگران و الزامات دستگاه صورت پذيرد. فهرستي كه پس از ارزيابي مذكور براي انجام تعهدات موضوع مناقصه استخراج خواهد شد، ليست كوتاه ناميده ميشود. حداقل تعداد مناقصهگران واجد شرايط (فهرست كوتاه) براي دعوت به مناقصه محدود، در كارهاي پيمانكاري داراي فهرست بهاي پايه «پنج مناقصهگر» و در ساير مناقصات «سه مناقصهگر» ميباشد و در صورتي كه تعداد مناقصهگران صلاحيتدار كمتر از تعداد مذكور باشد، از همه اشخاص صلاحيتدار دعوت ميشود. Ø طبق بند پ ماده «10» آييننامه ارزيابي كيفي: «دعوتنامه شركت در مناقصه محدود بايد براي همه مناقصهگراني كه در فهرست كوتاه نام آنها قيد شده است ارسال شود». ماده «15» آييننامه معاملات دولتي نيز در اين خصوص اشعار دارد: «دعوتنامه شركت در مناقصه محدود بايد براي كليه اشخاصي كه نام آنها در فهرست واجدين صلاحيت براي معامله مورد نظر مندرج است ارسال گردد مگر آنكه در فهرست مزبور حداكثر معاملاتي كه در زمان واحد ميتوان به يك شخص واگذار نمود پيشبيني شده باشد كه در اين صورت از كساني كه معاملات واگذاري به آنها از نصاب مذكور تجاوز كرده باشد دعوت به عمل نخواهد آمد». ملاحظه ميگردد كه ايجاد محيط رقابت كيفي و پرهيز از تبعيض، حتي در شرايط استفاده از فهرست كوتاه مورد تأكيد ميباشد به خصوص آنكه حضور در فهرست به مفهوم صلاحيت و توانمندي اوليه ميباشد. به عبارتي دستگاه مناقصهگزار نميتواند به صورت گزينشي اقدام به دعوت از برخي از اشخاص مندرج در فهرست كوتاه نمايد. حال سؤالي كه مطرح است اين است كه: اگر چه تسريع در تعيين برنده از اهداف برگزاري مناقصه محدود نميباشد و از آثار آن است، لكن چنانچه شركتهاي مندرج در ليست كوتاه متعدد باشند و از تمامي آنها دعوت به مناقصه و ارايه پيشنهاد گردد، چه تفاوتي با برگزاري مناقصه عمومي خواهد داشت؟ چرا كه در صورت برگزاري مناقصه عمومي، شركتهاي بدون گواهينامه (ليست بلند سازمان) معمولاً در مراحل اوليه حذف ميگردند و رقابت اصلي ميان شركتهاي داخل در ليست ادامه مييابد. Ø نكته آخر آنكه در صورتي كه در فرايند ارزيابي صلاحيت مشخص شود كه تنها يك متقاضي واجد صلاحيت در رشته يا زمينه تخصصي مورد نياز وجود دارد، تأمينكننده ياد شده انحصاري تلقي و معامله از طريق عدم الزام به برگزاري مناقصه انجام ميشود. نتيجه گيري: مناقصه محدود روشي است براي تأمين نياز دستگاهها در شرايط استثنايي كه برگزاري مناقصه عمومي امكانپذير يا ضامن منافع عمومي دستگاه يا كشور نباشد. لذا مراجعه به اين روش به عنوان روشي خارج از عرف اوليه معاملات دولتي، نيازمند شفافيت قوانين و مقررات مربوطه است. هر چند آييننامه مناقصات محدود در قياس با آييننامههاي اجرايي ديگر قانون برگزاري مناقصات از ابهامات كمتري برخوردار ميباشد، اما براي اجراي صحيح و جلوگيري از بروز مفاسد اداري، نيازمند شفافسازي مفهوم كليدي ادله يا گزارش توجيهي و مصاديق آن ميباشد تا تشخيص و مسؤوليت مديران نيز قانونمند گردد. در حال حاضر اين امر به صورت عرفي و بدون چهارچوب مشخص در دستگاههاي دولتي در حال اجرا است. www.irantender.netwww.etender.ir ۰۲۱۷۷۵۸۲۹۲۴ ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۱ ][ ۲ ][ ۳ ][ ۴ ][ ۵ ][ ۶ ][ ۷ ][ ۸ ][ ۹ ][ ۱۰ ][ ۱۱ ][ ۱۲ ][ ۱۳ ][ ۱۴ ][ ۱۵ ][ ۱۶ ][ ۱۷ ][ ۱۸ ][ ۱۹ ][ ۲۰ ][ ۲۱ ][ ۲۲ ][ ۲۳ ][ ۲۴ ][ ۲۵ ][ ۲۶ ][ ۲۷ ][ ۲۸ ][ ۲۹ ][ ۳۰ ][ ۳۱ ][ ۳۲ ][ ۳۳ ][ ۳۴ ][ ۳۵ ][ ۳۶ ][ ۳۷ ][ ۳۸ ][ ۳۹ ][ ۴۰ ][ ۴۱ ][ ۴۲ ][ ۴۳ ][ ۴۴ ][ ۴۵ ][ ۴۶ ][ ۴۷ ][ ۴۸ ][ ۴۹ ][ ۵۰ ][ ۵۱ ][ ۵۲ ][ ۵۳ ][ ۵۴ ][ ۵۵ ][ ۵۶ ][ ۵۷ ][ ۵۸ ][ ۵۹ ]
|
|
[قالب وبلاگ : سایت آریا] [Weblog Themes By : sitearia.ir] |